LEGE nr. 266 din 23 mai 2002*) privind producerea,
prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii,
comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum
şi testarea şi înregistrarea soiurilor de plante – REPUBLICARE
CAPITOLUL I:
Dispoziţii generale
(1)Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale asigură cadrul organizatoric şi respectarea prevederilor
legale privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea
calităţii, în vederea comercializării seminţelor şi a
materialului săditor, precum şi testarea, înregistrarea şi
protecţia soiurilor de plante.
(2)Seminţele şi materialul săditor din
speciile de plante cărora li se aplică prevederile prezentei legi,
precum şi regulile aplicabile acestora, după caz, se stabilesc prin
ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu
respectarea prevederilor comunitare în domeniu.
(3)În cuprinsul prezentei legi, termenul
sămânţă cuprinde şi materialul săditor, iar termenul
plante cuprinde plantele agricole şi horticole.
În
domeniul de activitate prevăzut la art. 1, Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, prin autorităţile oficiale desemnate
- Inspecţia Naţională pentru Calitatea Seminţelor,
denumită în continuare I.N.C.S., şi Institutul de Stat pentru
Testarea şi înregistrarea Soiurilor-, îi revin următoarele
atribuţii şi răspunderi principale:
a)elaborează şi aprobă metodologia de
instruire, atestare, înregistrare a operatorilor economici, implicaţi
profesional, indiferent de forma de proprietate, care produc în vederea
comercializării, prelucrează şi comercializează
seminţe din speciile de plante prevăzute la art. 1;
b)asigură cadrul organizatoric pentru controlul
şi certificarea seminţelor din punct de vedere al
identităţii şi purităţii varietale şi al
standardelor de calitate, inclusiv a stării fitosanitare, în vederea
utilizării şi comercializării seminţelor;
c)urmăreşte, coordonează şi
controlează aplicarea de către operatorii economici înregistraţi
a normelor şi regulilor privind producerea, prelucrarea, controlul,
certificarea şi comercializarea seminţelor şi a materialului
săditor;
d)elaborează şi aprobă normele
naţionale pentru producerea, prelucrarea şi comercializarea
seminţelor, precum şi pe cele privind ajutoarele financiare, în
conformitate cu reglementările şi procedurile comunitare în domeniu;
e)sprijină dezvoltarea cercetărilor autohtone
pentru crearea de soiuri din speciile de plante de interes economic şi
stabileşte măsuri pentru protejarea producătorilor agricoli,
persoane fizice şi juridice, împotriva riscului utilizării de
seminţe ori de soiuri necorespunzătoare, reglementând folosirea la
însămânţare a seminţelor certificate sau care îndeplinesc
condiţiile şi normele de calitate reglementate ori din soiuri
acceptate conform prezentei legi;
f)colaborează cu organizaţiile şi
asociaţiile profesionale din domeniul seminţelor, cu companiile de
seminţe, cu operatorii economici înregistraţi şi implicaţi
în producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi a
materialului săditor pentru aplicarea măsurilor necesare, în vederea
respectării prevederilor legale comunitare şi naţionale,
inclusiv prin punerea la dispoziţie a informaţiilor relevante de care
dispun;
g)urmăreşte aplicarea prevederilor prezentei
legi, a prevederilor comunitare şi naţionale, precum şi a celor
ce rezultă din convenţiile şi acordurile internaţionale la
care România este parte, în domeniul producerii, prelucrării, controlului
calităţii şi comercializării seminţelor, a
materialului săditor şi a protecţiei noilor soiuri de plante;
h)stabileşte măsuri pentru eliminarea
posibilităţilor de perturbare a pieţei seminţelor, pentru
conservarea resurselor genetice de plante şi pentru protecţia
mediului, sănătăţii umane şi animale, în conformitate
cu prevederile şi procedurile comunitare;
i)asigură cadrul organizatoric pentru testarea
şi înregistrarea soiurilor în Registrul soiurilor de plante înregistrate,
denumit în continuare Registrul soiurilor, şi în Catalogul oficial al
soiurilor de plante de cultură din România, denumit în continuare Catalog
oficial, în vederea utilizării şi comercializării
seminţelor şi a materialului săditor, precum şi pentru
acordarea brevetului de soi;
j)aprobă publicarea anuală sau periodică,
după caz, a listei cuprinzând soiurile în Catalogul oficial al soiurilor
de plante înregistrate, precum şi lista ori listele cuprinzând soiurile
recomandate a se utiliza de către cultivatorii din România sau
abilitează publicarea acestora.
Definirea
termenilor de specialitate utilizaţi este prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta lege şi care poate fi
modificată şi completată de Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, în funcţie de evoluţia
cunoştinţelor de specialitate şi a reglementărilor
comunitare sau a altor organisme internaţionale în domeniu, la care
România este parte.
CAPITOLUL II:
Producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor
(1)Producerea
în vederea comercializării, prelucrarea şi/sau comercializarea
seminţelor se realizează de către:
a)operatorii economici cu sediul social pe teritoriul
României, persoane fizice sau juridice, înregistraţi în acest scop şi
care au primit autorizaţie eliberată de autoritatea oficială
desemnată;
b)alţi operatori economici cu sediul social pe
teritoriul altor state membre ale Uniunii Europene, înregistraţi în acest
scop pe teritoriul unui stat membru, dar care prestează servicii pe
teritoriul României, după caz.
(2)Operatorii economici - persoanele fizice sau juridice
prevăzute la alin. (1) lit. a) - pot fi înregistraţi, la cerere,
dacă fac dovada că dispun de dotările tehnico-materiale necesare
şi de personal care are cunoştinţe corespunzătoare pentru
activitatea solicitată, conform reglementărilor în vigoare, inclusiv
cele privind starea fitosanitară, după caz.
(3)Metodologia de înregistrare şi eliberare a
autorizaţiei prevăzute la alin. (1) lit. a) se aprobă prin ordin
al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, în conformitate cu
prevederile comunitare.
Operatorii
economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau
comercializarea seminţelor au următoarele obligaţii:
a)să respecte normele şi regulile în vigoare
privind producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor,
inclusiv cele privind starea fitosanitară, după caz, şi să
se supună controlului tehnic şi economic efectuat de
autorităţile oficiale abilitate, conform legii;
b)să ţină la zi evidenţa
producţiei, a tranzacţiilor şi a stocurilor de seminţe
într-un registru de intrări şi ieşiri, conform modelului
stabilit prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării
rurale, pe care să îl pună la dispoziţia autorităţilor
oficiale, la cererea acestora;
c)să respecte prevederile legale privind
protecţia soiurilor de plante protejate prin brevet;
d)să declare autorităţii oficiale
desemnate suprafeţele pentru producerea seminţelor şi
cantităţile pe care le propun pentru certificare şi
comercializare, precum şi datele tehnice, statistice şi
raportările solicitate de autoritatea oficială desemnată, în
termenul stabilit de aceasta;
e)să asigure folosirea metodelor de înmulţire
şi a tehnologiilor adecvate, autocontrolul calităţii şi al
cerinţelor de calitate şi să garanteze beneficiarilor calitatea
seminţelor livrate pe perioada de valabilitate.
(1)Autorizaţia acordată în urma
înregistrării unui operator economic pentru producerea, prelucrarea
şi/sau comercializarea seminţelor, după caz, poate fi
retrasă temporar ori definitiv numai de autoritatea oficială care a
eliberat-o, dacă se constată că au fost încălcate
obligaţiile ce îi revin potrivit prevederilor art. 5.
(2)Autoritatea oficială desemnată poate aplica
prevederile alin. (1) şi pentru alte încălcări ale regulilor
şi normelor, prevăzute în prezenta lege.
(1)Operatorii economici producători de seminţe
înregistraţi încheie în scris contracte, convenţii sau
înţelegeri cu producătorii agricoli învecinaţi, persoane fizice
ori juridice, pentru respectarea de către aceştia a distanţelor
de izolare faţă de culturile destinate loturilor semincere, conform
normelor tehnice stabilite.
(2)Pentru asigurarea calităţii seminţelor,
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale poate stabili prin
regulament, pentru anumite specii, soiuri sau tipuri de seminţe, zone
închise de multiplicare, ca o condiţie prealabilă de
recunoaştere.
Amelioratorii
sau menţinătorii de soiuri pun la dispoziţia operatorilor
economici înregistraţi, care multiplică aceste soiuri, tehnologiile
specifice de producere a seminţelor pe bază de contract, acordul de
multiplicare pentru soiurile protejate prin brevet şi descrierea
caracterelor morfologice, în conformitate cu Uniunea Internaţională
pentru Protecţia Noilor Soiuri de Plante, denumită în continuare
U.P.O.V., în condiţiile legii.
Producerea
seminţelor din categoriile prebază şi bază se face de
către sau sub responsabilitatea persoanelor fizice ori juridice,
specificate ca menţinător, sau de către reprezentanţi
legali ai acestora, specificaţi în Registrul soiurilor, şi publicate
în Catalogul oficial pentru anul respectiv sau în Catalogul comun al
Comunităţii Europene, în cataloagele statelor membre ori în lista
soiurilor Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economică,
denumită în continuare O.C.D.E., sau de alţi operatori economici
multiplicatori pe bază de contract cu menţinătorul soiului,
după caz.
Operatorii
economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau
comercializarea seminţelor răspund pentru calitatea şi
identitatea acestora şi vor suporta daunele provocate beneficiarilor
pentru comercializarea de seminţe necorespunzătoare, conform
legislaţiei în vigoare.
Operatorii
economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau
comercializarea seminţelor au obligaţia de a le depozita, manipula,
trata şi transporta pe specii, soiuri, categorii şi loturi de
seminţe, în ambalaje specifice, corespunzătoare, etichetate conform
normelor în vigoare.
(1)Regulile şi normele tehnice privind producerea,
prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii şi/sau
comercializarea seminţelor, procedurile de înregistrare, de supraveghere,
de monitorizare şi de autorizare a activităţilor operatorilor
economici se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale*), cu respectarea prevederilor prezentei legi şi a
reglementărilor Uniunii Europene, ale O.C.D.E., ale Asociaţiei
Internaţionale pentru Testarea Seminţelor, denumită în
continuare I.S.T.A., ale U.P.O.V., ale Oficiului Comunitar al Soiurilor de
Plante, denumit în continuare C.P.V.O., sau ale altor organisme internaţionale
la care România este parte, după caz.
(2)Regulile şi normele privind testarea, înregistrarea şi
protecţia soiurilor se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale*), cu respectarea prevederilor prezentei legi
şi a reglementărilor Uniunii Europene, ale O.C.D.E., ale U.P.O.V. sau
ale altor organisme internaţionale la care România este parte, după
caz.
*)
A se vedea Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi
mediului nr. 564/2003 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice
interne privind producerea în vederea comercializării, prelucrarea,
controlul şi/sau certificarea calităţii seminţelor şi
a materialului săditor din unele specii de plante produse şi
comercializate pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 654 din 16 septembrie 2003.
(1)Sămânţa se comercializează în ambalaje
specifice, închise şi marcate cu o etichetă oficială şi/sau
a furnizorului, după caz, imprimată cu informaţiile
prevăzute de regulile şi normele tehnice. Reambalarea şi
reetichetarea sunt permise oficial sau sub supraveghere oficială, conform
regulilor şi normelor comunitare şi naţionale şi numai de
către operatorii economici înregistraţi în acest scop.
(2)Sămânţa brută a cărei identitate
este atestată oficial se poate comercializa în vederea prelucrării
numai în baza prevederilor contractului încheiat între producător şi
menţinătorul soiului.
(1)Sămânţa din soiurile speciilor de plante
stabilite de directivele Comunităţii Europene poate fi produsă
în România sau în alte state membre în scopul comercializării, respectiv
poate fi comercializată, numai dacă soiul este înregistrat în
Catalogul comun al Comunităţii Europene sau în Catalogul oficial ori
în cataloagele statelor membre, în conformitate cu prevederile comunitare.
(2)Sămânţa din soiurile speciilor de plante
provenite din alte ţări decât cele din Uniunea Europeană,
denumite în continuare ţări terţe, poate fi produsă,
respectiv comercializată, în măsura în care acestea respectă
reglementările comunitare şi naţionale în vigoare, iar soiul
este înregistrat în Catalogul oficial sau în Catalogul comun al
Comunităţii Europene ori în cataloagele statelor membre.
(3)Soiurile care nu sunt înregistrate conform prevederilor alin. (1) se pot
comercializa astfel:
a)seminţele importate din
ţări terţe destinate multiplicării, conform regulilor
O.C.D.E. sau pe baze contractuale, în vederea exportului integral;
b)cantităţile destinate altor
scopuri de testare sau experimentare, în măsura în care aparţin unui
soi pentru care a fost depusă o cerere de testare în vederea înscrierii în
Catalogul oficial al României sau în catalogul altui stat membru al
Comunităţii Europene, conform procedurilor comunitare. În cazul unui
soi modificat genetic se vor respecta prevederile legale privind evitarea
riscurilor pentru sănătatea omului şi a mediului
înconjurător;
c)seminţele din genuri şi
specii de plante, altele decât cele prevăzute la lit. a) şi b),
stabilite de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu
respectarea procedurilor comunitare.
(4)Speciile şi soiurile care nu sunt înregistrate conform prevederilor
alin. (1) pot fi importate din ţări terţe, cu avizul
autorităţii oficiale desemnate, astfel:
a)seminţele destinate pentru
scopuri ştiinţifice sau de selecţie;
b)seminţele destinate
testării în vederea înregistrării;
c)seminţe pentru loturi
demonstrative;
d)seminţe pentru reclamă,
promovare şi expoziţii.
Pentru
conservarea resurselor genetice de plante, prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale se stabilesc condiţii
specifice privind testarea şi înregistrarea soiurilor, producerea,
controlul calităţii şi comercializarea seminţelor din aceste
plante, în conformitate cu prevederile comunitare.
Prin
ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale se pot
stabili condiţii speciale care să reglementeze comercializarea unor
categorii de seminţe neprevăzute la art. 13-15.
(1)Operatorii economici înregistraţi pentru
comercializarea seminţelor pot efectua importuri şi exporturi de
seminţe din şi în ţări terţe, în conformitate cu
reglementările Uniunii Europene, ale O.C.D.E. şi cu normele interne,
după caz.
(2)Importul de seminţe din ţări terţe
este admis cu avizul prealabil al autorităţii oficiale desemnate a
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în condiţiile
regulilor şi normelor tehnice în vigoare şi ale procedurilor
comunitare.
(3)Importul de seminţe din ţări
terţe, pentru speciile şi soiurile la care se constată
echivalenţa cerinţelor de producere şi de control sau certificare,
se admite cu respectarea prevederilor art. 14. Echivalenţa se
constată de autoritatea oficială desemnată, conform procedurilor
comunitare.
(4)Importatorii vor comunica efectuarea importului
autorităţilor oficiale teritoriale desemnate ale Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, care vor verifica respectarea
condiţiilor de import şi punere pe piaţă.
(5)Operatorii economici importatori vor înregistra
cantităţile de seminţe importate şi exportate în Registrul
de intrări şi ieşiri.
Sămânţa
importată circulă pe piaţa internă în ambalajele specifice
şi cu etichetele originale. Reambalarea şi reetichetarea sunt permise
sub supraveghere oficială şi numai de către operatorii economici
înregistraţi în acest scop, conform prevederilor legislaţiei în
vigoare.
Exportul
de seminţe în ţări terţe este admis pe baze contractuale,
cu condiţia respectării reglementărilor interne şi
internaţionale privind circulaţia seminţelor destinate
comerţului internaţional, a reglementărilor
Comunităţii Europene sau, după caz, a condiţiilor
solicitate de importator.
CAPITOLUL III:
Controlul şi certificarea calităţii seminţelor
(1)Controlul, certificarea identităţii şi
testarea calităţii seminţelor, înregistrarea, supravegherea,
monitorizarea şi autorizarea operatorilor economici în toate etapele
producerii, prelucrării şi comercializării se fac de către
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin I.N.C.S., prin
inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a
materialului săditor, denumite în continuare I.T.C.S.M.S., şi
Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului
Săditor, denumit în continuare L.C.C.S.M.S., în conformitate cu regulile,
normele tehnice şi reglementările comunitare şi
internaţionale în vigoare.
(2)Se înfiinţează Laboratorul Central pentru
Calitatea Seminţelor şi a Materialului Săditor prin
reorganizarea Laboratorului Central pentru Controlul Calităţii
Seminţelor. În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va
supune Guvernului spre adoptare reorganizarea şi funcţionarea
Laboratorului Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului
Săditor.**)
(3)I.T.C.S.M.S. şi L.C.C.S.M.S.
funcţionează ca instituţii publice cu personalitate
juridică, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat.
(4)Eliberarea certificatelor internaţionale pentru
seminţele din speciile de plante agricole şi horticole se
efectuează de către L.C.C.S.M.S. Bucureşti, care este laborator
oficial, precum şi de alte laboratoare ale companiilor de seminţe
acreditate I.S.T.A.
(5)I.T.C.S.M.S. şi L.C.C.S.M.S. răspund pentru documentele
oficiale pe care le emit. Documentele oficiale privind certificarea
calităţii seminţelor, cuprinse în legislaţia în vigoare,
pot fi emise doar de laboratoarele autorizate, în conformitate cu procedurile
stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării
rurale.
**)
A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 1.433/2009 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Laboratorului Central pentru Calitatea
Seminţelor şi a Materialului Săditor, ca urmare a comasării
prin absorbţie şi a preluării activităţii Băncii
de Resurse Genetice Vegetale Suceava, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 857 din 9 decembrie 2009, modificată prin
Hotărârea Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi
funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum
şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 548 din 4 august 2010.
(1)I.N.C.S., în calitate de autoritate oficială naţională
desemnată, are următoarele atribuţii:
a)instruieşte, atestă,
înregistrează, eliberează şi retrage autorizaţiile de
funcţionare pentru operatorii economici care efectuează
operaţiuni de producere, prelucrare şi/sau comercializare a
seminţelor, după caz, cu respectarea prevederilor art. 4-6, prin
autorităţile oficiale teritoriale;
b)elaborează şi propune spre
aprobare Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale proiecte de
acte normative privind calitatea seminţelor şi a soiurilor;
c)organizează, coordonează
şi controlează activitatea I.T.C.S.M.S. şi a L.C.C.S.M.S.;
d)elaborează şi supune spre
aprobare reguli, norme şi metodologii de înregistrare, producere, control,
certificare, autorizare şi comercializare, potrivit reglementărilor
comunitare şi internaţionale în domeniul seminţelor la care
România este parte, înregistrează solicitările anuale ale
operatorilor economici de multiplicare şi certificare a seminţelor
şi urmăreşte aplicarea acestora;
e)asigură şi exercită
controlul, în scopul menţinerii calităţii seminţelor, la
toate categoriile, în precontrol şi postcontrol, prin scheme şi
tehnici ştiinţifice adecvate;
f)asigură legătura cu
structurile de specialitate din cadrul Uniunii Europene şi al altor
organizaţii internaţionale specializate în domeniul seminţelor
şi soiurilor şi reprezintă România în relaţiile cu acestea;
g)autorizează persoanele fizice
sau juridice care întrunesc condiţiile stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale pentru a efectua inspecţii în
câmp, a preleva eşantioane de seminţe, precum şi laboratoarele
care testează calitatea seminţelor, emit documente şi
efectuează alte activităţi specifice sub supravegherea sa;
h)poate retrage autorizarea, anula
documentele emise sau măsurile luate de către persoanele fizice ori
juridice autorizate, dacă se constată că au fost încălcate
obligaţiile ce le revin potrivit normelor şi controlului de autorizare;
i)asigură instruirea şi
atestarea personalului oficial de specialitate, precum şi a personalului
operatorilor economici autorizaţi pentru activităţi specifice;
j)monitorizează
activităţile desfăşurate de operatorii economici, prin
autorităţile oficiale teritoriale, în scopul verificării
îndeplinirii continue a cerinţelor prevăzute la art. 5;
k)rezolvă litigii de specialitate
în domeniul său de activitate.
(2)Pentru efectuarea controlului, certificării,
înregistrării, autorizării, supravegherii, monitorizării
testelor de calitate a seminţelor şi a altor servicii prestate,
solicitantul va plăti contravaloarea prestaţiilor odată cu
admiterea cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale. Sumele rezultate se constituie ca
venituri proprii ale I.T.C.S.M.S. şi L.C.C.S.M.S.
(1)Categoriile de sămânţă care se controlează şi
pentru care se pot emite certificate oficiale care să ateste identificarea
şi calitatea acestora, în condiţiile prezentei legi, sunt:
d)sămânţa comercială de
plante oleaginoase şi furajere.
(2)Categoria de sămânţă standard se supune
unui control oficial în postcontrol pentru verificarea identităţii
şi purităţii varietale.
(3)Autoritatea oficială poate, prin regulile şi
normele de producere, control, certificare şi comercializare, să
includă mai multe generaţii la categoriile de sămânţă
prebază sau bază ori să subdividă aceste categorii prin
generaţii, în conformitate cu reglementările Uniunii Europene şi
ale organismelor internaţionale în domeniu la care România este parte sau
cu reguli naţionale, după caz.
Se
admit pentru control şi certificare oficială ori sub supraveghere
oficială genurile, speciile şi soiurile stabilite în condiţiile
prezentei legi sau ale reglementărilor comunitare specifice.
(1)Este interzisă comercializarea seminţelor
care nu respectă regulile şi normele în vigoare, inclusiv cele de
ambalare, închidere, sigilare şi etichetare.
(2)Se interzice impunerea altor restricţii de
comercializare a seminţelor, în ceea ce priveşte caracteristicile
acestora, condiţiile de examinare, marcare şi închidere, decât cele
prevăzute de prezenta lege sau de alte reglementări specifice în
vigoare.
(3)Pentru anumite specii sau grupe de specii, Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în conformitate cu procedurile
Comunităţii Europene, poate aproba, pentru micii producători ale
căror producţie şi comercializare sunt destinate utilizatorilor
finali şi care nu sunt implicaţi profesional în producerea de
material de înmulţire, să comercializeze pe piaţa locală
material care nu satisface cerinţele generale privind ambalarea, sistemul
de închidere şi etichetare, fără a aduce prejudicii
reglementărilor de carantină fitosanitară şi cu garantarea
calităţii acestora.
Pentru
depăşirea unor dificultăţi temporare de aprovizionare
generală cu sămânţă certificată sau cu
sămânţă standard pe teritoriul Comunităţii Europene
poate fi decis, în conformitate cu procedurile Comunităţii Europene,
pentru o perioadă determinată, să se comercializeze
cantităţi necesare de sămânţă dintr-o categorie ce
corespunde unor cerinţe mai puţin stricte decât cele prevăzute
de regulile şi normele în vigoare, precum şi de seminţe din
soiuri care nu sunt incluse în Catalogul comun al Comunităţii
Europene, catalogul naţional al unui stat membru, respectiv în Catalogul
oficial.
CAPITOLUL IV:
Piaţa seminţelor
(1)Operatorii economici - persoane fizice sau juridice -
înregistraţi pentru producerea de seminţe pot beneficia de ajutoare
financiare comunitare ori naţionale pentru producerea de seminţe
certificate, realizată în baza unui contract sau a declaraţiei de multiplicare
înregistrate la autoritatea oficială desemnată, în condiţiile
stabilite de reglementările comunitare ori naţionale, după caz.
(2)Prevederile comunitare în domeniul seminţelor
şi materialului săditor stabilite prin directive şi decizii se
transpun prin acte normative naţionale de implementare.
CAPITOLUL V:
Testarea, înregistrarea şi protecţia soiurilor de plante
(1)Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale asigură cadrul organizatoric pentru testarea şi înregistrarea
soiurilor în Registrul soiurilor şi în Catalogul oficial, precum şi
în Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri.
(2)Soiurile din speciile înregistrate în Catalogul comun
al Comunităţii Europene sau în catalogul naţional al unui stat
membru al acesteia se echivalează cu soiurile înregistrate în Catalogul
oficial, în conformitate cu prevederile comunitare în vigoare.
(3)Testarea soiurilor şi înregistrarea acestora în
Catalogul oficial, în vederea cultivării şi comercializării,
acordarea brevetelor în vederea protecţiei juridice a noilor soiuri, în
condiţiile Legii nr. 255/1998 privind protecţia noilor
soiuri de plante, republicată, se fac de către Institutul de Stat
pentru Testarea şi înregistrarea Soiurilor, autoritate naţională
oficială desemnată, instituţie publică în subordinea
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în conformitate cu
regulile şi reglementările internaţionale în vigoare.
Seminţele
din soiurile radiate din Catalogul oficial, în situaţiile prevăzute
la art. 33, mai pot fi certificate şi comercializate după radiere
pentru o perioadă de până la data de 30 iunie a anului al treilea de
la radiere.
(1)Înregistrarea unui soi în Registrul soiurilor şi
publicarea lui în Catalogul oficial se fac prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale, după ce s-a stabilit, în
urma examinării tehnice efectuate de Institutul de Stat pentru Testarea şi
înregistrarea Soiurilor, că îndeplineşte condiţiile de
distinctivitate, uniformitate şi stabilitate şi că pentru
soiurile din speciile stabilite de reglementările comunitare soiul
posedă valoare agronomică şi/sau de utilizare.
(la
data 19-Jan-2012 Art. 29, alin. (1) din capitolul V a se vedea referinte de
aplicare din Catalog din 2012 )
(2)Testele de distinctivitate, uniformitate şi
stabilitate efectuate de o instituţie similară din alt stat membru al
Uniunii Europene sunt oficial recunoscute.
(3)Soiurile care îndeplinesc condiţiile de acordare
a protecţiei se înregistrează în Registrul naţional al
brevetelor pentru soiuri.
La
înregistrarea în Registrul soiurilor, fiecare soi trebuie să fie
individualizat printr-o denumire acceptată, care să facă
posibilă identificarea sa, în conformitate cu procedurile
Comunităţii Europene.
Înscrierea
soiurilor pentru examinare se face pe baza unei cereri a amelioratorului sau a
reprezentantului acestuia, împuternicit în scris, însoţită de
chestionarul tehnic U.P.O.V., C.P.V.O. sau de ghidul naţional şi de
asigurare a cantităţilor de seminţe necesare examinării.
Pentru
un soi local, dintr-o regiune bine determinată, sau dacă
amelioratorul nu mai există, înregistrarea ori prelungirea acesteia se
poate face din oficiu de către Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, prin Institutul de Stat pentru Testarea şi
înregistrarea Soiurilor, care stabileşte şi menţinătorul
soiului respectiv, în conformitate cu reglementările Uniunii Europene.
Radierea
unui soi din Catalogul oficial se face prin ordin al ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale în cazurile în care:
a)se dovedeşte necorespunzător din punctul de
vedere al distinctivităţii, uniformităţii şi
stabilităţii, caracteristici pe baza cărora a fost
făcută înregistrarea în Registrul soiurilor şi în Catalogul
oficial sau în Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri;
b)au apărut caracteristici noi care ar fi
împiedicat înregistrarea sa, necunoscute la data când s-a făcut aceasta;
c)la cererea amelioratorului, a reprezentantului
acestuia sau a menţinătorului soiului, după caz, precum şi
în cazul în care menţinătorul nu îşi îndeplineşte
obligaţiile ce îi revin de a prezenta în orice moment sămânţa
necesară reproducerii soiului, conform caracteristicilor iniţiale
existente la înregistrare, şi de a se supune verificării periodice de
către Institutul de Stat pentru Testarea şi înregistrarea Soiurilor;
d)nu mai există un menţinător al soiului
înregistrat;
e)se dovedeşte că acelaşi soi este
înregistrat sub un alt nume;
f)titularul certificatului de înregistrare sau
menţinătorul nu achită tarifele de menţinere în listă
conform legislaţiei în vigoare, precum şi pentru verificarea soiului
pe durata în care acesta este înregistrat;
g)după 10 ani de la înregistrarea soiului nu se mai
solicită sau nu se mai aprobă reînscrierea;
h)dacă legislaţia, regulamentele şi
prevederile directivelor comunitare din domeniu nu sunt respectate.
(1)Institutul de Stat pentru Testarea şi
înregistrarea Soiurilor, denumit în continuare I.S.T.I.S.,
funcţionează ca organ de specialitate în subordinea Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, finanţat din venituri
proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(2)I.S.T.I.S.
are următoarele atribuţii:
a)elaborează metodologia de examinare tehnică
şi de prezentare a noilor soiuri, în vederea înregistrării în
Registrul soiurilor şi a publicării în Catalogul oficial şi în
Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri, ţinând seama de
reglementările interne şi internaţionale în vigoare;
b)examinează soiurile pentru care se cere
înregistrarea şi/sau protecţia prin efectuarea testelor de
distinctivitate, uniformitate şi stabilitate, precum şi în
funcţie de specie a testelor privind determinarea valorii agronomice şi
de utilizare;
c)elaborează metodologia privind protecţia
noilor soiuri de plante;
d)efectuează verificarea anuală a
purităţii varietale a soiurilor multiplicate, dispusă de
autoritatea oficială de control şi certificare;
e)previne înstrăinarea materialului biologic aflat
în examinare şi asigură confidenţialitatea informaţiilor
obţinute, la cererea amelioratorului;
f)asigură depozitarea probelor de seminţe
şi material săditor de referinţă din soiurile înregistrate;
g)elaborează la cerere liste ale soiurilor
recomandate;
h)este depozitarul Registrului soiurilor, editează
şi publică anual Catalogul oficial, Registrul naţional al
brevetelor pentru soiuri;
i)administrează colecţiile de
referinţă la speciile pentru care se efectuează testul de
distinctivitate, conformitate, stabilitate (D.U.S.);
j)organizează şi testează soiurile pentru
care se cere înregistrarea, în propriile centre de testare a soiurilor,
denumite în continuare C.T.S., în instituţii similare din alte state
membre ale Uniunii Europene sau pentru unele activităţi sub
supravegherea sa;
k)examinează, la cerere, soiurile înregistrate din
punct de vedere agronomic în vederea înscrierii acestora în listele soiurilor
recomandate;
l)asigură legătura cu organismele şi
organizaţiile internaţionale în domeniul testării,
înregistrării soiurilor, precum şi protecţia soiurilor;
m)cooperează cu instituţiile similare din
statele membre ale Uniunii Europene referitoare la problematica
înregistrării soiurilor şi încheie contracte bilaterale cu statele
membre ale Uniunii Europene şi ţări terţe în domeniul de
activitate;
n)efectuează activitatea de testare a
rezistenţei la erbicide şi la atacul dăunătorilor pentru
soiurile care au indusă această rezistenţă, pentru care
solicitantul va plăti tarifele stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale;
o)participă la proiecte de cercetare din planul
naţional de cercetare în colaborare cu alte unităţi de cercetare
agricolă sau de învăţământ, precum şi la proiecte
internaţionale de cercetare.
(3)I.S.T.I.S. are în subordine C.T.S.-uri,
subunităţile fără personalitate juridică, amplasate în
diferite condiţii ecologice ale ţării care formează
reţeaua oficială de testare a soiurilor.
(4)Regulamentul de organizare şi funcţionare a
I.S.T.I.S. se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale.
Se
constituie Consiliul tehnic pentru soiuri şi seminţe de plante
şi material săditor, organism consultativ al Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Componenţa şi
atribuţiile acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale.
(1)Pentru efectuarea lucrărilor de examinare
tehnică a soiurilor, solicitantul va plăti, odată cu aprobarea
înscrierii pentru examinare sau pentru efectuarea testelor de verificare pentru
controlul menţinerii purităţii varietale a soiului înregistrat,
sumele prevăzute în tarifele stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale.
(2)Sumele rezultate se constituie ca venituri proprii ale
I.S.T.I.S.
(3)Pentru efectuarea testării soiurilor, a
verificării menţinerii soiurilor şi publicării lor anuale
în Catalogul oficial şi a altor servicii prestate, solicitantul va
plăti contravaloarea prestaţiilor odată cu admiterea cererii,
conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale, sumele rezultate constituindu-se ca venituri proprii.
(4)Se vor constitui ca venituri proprii şi
veniturile obţinute din valorificarea producţiei agricole, precum
şi alte venituri cum ar fi donaţii şi sponsorizări primite
potrivit legii.
(5)Pentru lucrările agricole, I.S.T.I.S. poate
utiliza forţa de muncă sezonieră cu contract de muncă pe
perioadă determinată.
Soiurile
care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 29 şi 30 sunt
considerate înregistrate, se înscriu în Registrul soiurilor şi se
publică în Catalogul oficial, iar amelioratorului i se eliberează de
către I.S.T.I.S. un certificat de înregistrare a soiului. La cerere se pot
înregistra şi formele parentale folosite la obţinerea hibrizilor
comerciali.
(1)Protecţia soiurilor de plante este asigurată
de către I.S.T.I.S., începând cu data de 1 iulie 2011, potrivit Legii nr. 255/1998, republicată.
(2)Drepturile amelioratorilor asupra noilor soiuri de
plante din toate genurile şi speciile sunt recunoscute şi
apărate prin acordarea de brevet de soi, în condiţiile Legii nr. 255/1998, republicată.
(3)Brevetele de invenţie acordate în condiţiile
Legii nr. 64/1991 privind brevetele de
invenţie, republicată, conferă amelioratorului aceleaşi
drepturi.
(4)Dreptul de a produce şi/sau de a comercializa
sămânţa unui soi protejat se poate transmite contractual
oricărei persoane fizice sau juridice, înregistrată conform
prevederilor art. 4, care se angajează să achite titularului de
brevet o redevenţă stabilită de comun acord.
(5)Nerespectarea prevederilor alin. (4) atrage plata
contravalorii redevenţei majorată de 5 ori şi plata altor daune
care rezultă din aceasta, precum şi retragerea autorizaţiei de
producţie şi de comercializare a seminţelor.
(6)Deţinătorul brevetului de soi are dreptul
să urmărească respectarea prevederilor contractuale prin
expertiză tehnică şi financiară sau pe orice cale
legală, inclusiv pentru toate situaţiile prevăzute de Legea nr. 255/1998, republicată.
Certificatul
de înregistrare a soiului conferă posesorului dreptul de a produce şi
a comercializa sămânţă din toate categoriile soiului respectiv
şi de a beneficia de drepturile care decurg din aceasta, potrivit
legislaţiei în vigoare.
I.S.T.I.S.
este desemnat ca instituţie de depozit al materialului reproductibil
pentru soiurile înregistrate în Registrul soiurilor.
I.S.T.I.S.
este împuternicit să efectueze examinările şi verificările
pentru controlul menţinerii purităţii varietale a soiurilor
înregistrate în Registrul soiurilor şi publicate în Catalogul oficial.
După
obţinerea certificatului de înregistrare a soiului, titularul acestuia are
obligaţia de a pune la dispoziţia I.S.T.I.S. un eşantion-martor
de seminţe sau de plante, care se va conserva şi va constitui proba
de referinţă.
(1)Titularul certificatului de înregistrare a soiului
plăteşte efectuarea examinării şi verificării
menţinerii identităţii şi purităţii varietale,
precum şi a publicării soiului, pe toată durata în care acesta
este înscris în Registrul soiurilor şi publicat în Catalogul oficial,
conform prevederilor art. 36.
(2)Verificarea anuală a purităţii
varietale a soiurilor multiplicate în România se efectuează conform
metodologiei şi tarifelor stabilite prin ordin al ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale.
CAPITOLUL VI:
Sancţiuni
(1)I.N.C.S., prin autorităţile oficiale
subordonate, poate dispune reţinerea oricărei cantităţi de
sămânţă pregătită pentru comercializare, în timpul sau
după comercializare, găsită fără documente de calitate
ori de stare fitosanitară, prevăzute de legislaţia în vigoare,
sau cu documente necorespunzătoare dispoziţiilor legale, până la
clarificarea situaţiei, după caz.
(2)În cazul în care sămânţa nu corespunde
condiţiilor legale în vigoare, autoritatea prevăzută la alin.
(1) interzice comercializarea şi dispune returnarea acesteia, folosirea în
alte scopuri, blocarea şi/sau distrugerea pe cheltuiala titularului.
Constituie
contravenţii la normele privind producerea, prelucrarea, controlul şi
certificarea calităţii şi comercializarea seminţelor
următoarele fapte:
a)comercializarea de seminţe necontrolate,
necertificate sau provenite de la persoane fizice ori juridice neînregistrate,
conform prevederilor legale;
b)producerea, prelucrarea şi comercializarea de
seminţe, fără autorizaţia eliberată de I.N.C.S., prin
autorităţile teritoriale de control şi certificare a
seminţelor, cu excepţia celor prevăzute la art. 24 alin. (3);
c)neasigurarea măsurilor corespunzătoare
menţinerii calităţii, purităţii şi
identităţii la recoltarea, condiţionarea sau prelucrarea
seminţelor destinate comercializării;
d)depozitarea şi transportul seminţelor
fără documente care să ateste calitatea şi identitatea
acestora, precum şi neasigurarea măsurilor de protecţie a
calităţii şi a autenticităţii lor;
e)lipsa registrului de intrări şi ieşiri
prevăzut la art. 5 lit. b), ţinerea necorespunzătoare a
evidenţei producerii, intrărilor, ieşirilor şi stocurilor
de seminţe;
f)refuzul de a prezenta documentele privind calitatea
seminţelor, precum şi evidenţele prevăzute la lit. e), la
cererea autorităţii oficiale de control, împuternicite de Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
g)înscrierea unor date eronate în documentele de
atestare a calităţii seminţelor;
h)comercializarea de seminţe fără
documente care să ateste calitatea şi starea fitosanitară
corespunzătoare pentru însămânţa re;
i)comercializarea de seminţe care nu corespund
normelor în vigoare;
j)nerespectarea regulilor şi normelor în vigoare în
toate stadiile de producere, prelucrare şi comercializare a seminţelor;
k)introducerea în
Faptele
prevăzute la art. 45 constituie contravenţii în măsura în care
nu intră sub incidenţa Codului penal.
(1)Contravenţiile prevăzute la art. 45 se sancţionează
cu amendă aplicată persoanelor fizice sau juridice, după caz,
astfel:
a)cea de la lit. d), cu amendă de
la 2.000 lei la 3.000 lei;
b)cele de la lit. c), e) şi h), cu
amendă de la 3.001 lei la 5.000 lei;
c)cele de la lit. a), b) şi i), cu
amendă de la 5.001 lei la 8.000 lei;
d)cele de la lit. f), g), j) şi
k), cu amendă de la 8.001 lei la 12.000 lei.
(2)Valoarea amenzilor va fi actualizată prin
hotărâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei.
(1)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 45 şi 47 se fac de către
persoanele împuternicite de I.N.C.S. şi de către camerele agricole,
prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale poate împuternici
şi alte persoane care să constate contravenţiile şi să
aplice sancţiuni.
(2)Contravenţiilor prevăzute la art. 45 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3)Personalul instituţiilor publice ale
administraţiei centrale şi locale va sprijini autorităţile
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cu privire la
cazurile de încălcare a prevederilor prezentei legi.
CAPITOLUL VII:
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Prevederile
prezentei legi se aplică şi soiurilor care sunt înscrise în Registrul
soiurilor şi, respectiv, în Catalogul oficial, la data intrării în
vigoare a prezentei legi. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale va lua măsuri ca, pentru toate soiurile înscrise în Registrul
soiurilor şi în Catalogul oficial, până la data intrării în
vigoare a prezentei legi, să emită certificate de înregistrare a
soiurilor şi să stabilească dreptul de menţinător
institutelor, staţiunilor agricole, instituţiilor de
învăţământ superior şi altor amelioratori sau operatori
economici, la solicitarea acestora.
La
data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr. 75/1995, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 362 din 17 decembrie 1997, cu
modificările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 alin. (1)
teza întâi, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ANEXĂ:
DEFINIREA termenilor de specialitate utilizaţi în lege
1.Sămânţă înseamnă orice material de
reproducere sau plantare: seminţe, fructe, material săditor produs
prin orice metode de înmulţire, destinat multiplicării ori pentru
producţia de consum alimentar sau industrial. Materialul săditor
înseamnă materialul de înmulţire şi plantare compus din: plante,
părţi ale plantei, inclusiv port-altoii, destinate înmulţirii
şi producţiei de plante destinate plantării.
2.Soiul
înseamnă un grup de plante aparţinând unui taxon botanic de cel mai
jos rang cunoscut, care:
a)se diferenţiază clar de cele deja cunoscute
prin cel puţin un caracter distinct, precis şi puţin fluctuant,
ce poate fi definit şi descris, sau prin mai multe caractere a căror
combinaţie este de natură să dea calitatea de nou (distinctivitate);
b)este uniform pentru ansamblul caracterelor luate în
considerare de reglementările în vigoare privind uniformitatea soiurilor,
cu excepţia unui număr foarte redus de forme atipice, ţinând
seama de particularităţile de reproducere (uniformitate);
c)este stabil în caracterele sale esenţiale,
adică în urma reproducerii sau multiplicării succesive ori la
sfârşitul fiecărui ciclu de reproducere, caracterele esenţiale
rămân aşa cum au fost descrise iniţial (stabilitate);
d)este considerat soi şi hibridul cu formele
parentale ale acestuia.
3.Soiul protejat înseamnă soiul nou-creat pentru
care a fost acordat un brevet de soi.
4.Plantele cuprind plantele agricole şi horticole.
a)persoana fizică sau juridică care a creat
sau a descoperit şi a dezvoltat un nou soi;
b)persoana
care a angajat persoana prevăzută la lit. a) sau care i-a comandat
acesteia activitatea de creare ori de
descoperire
de noi soiuri, dacă contractul prevede că dreptul de ameliorator
aparţine celei dintâi;
c)succesorul în drepturi al persoanei prevăzute la
lit. a) sau b), după caz.
6.Menţinătorul
înseamnă persoana fizică sau juridică indicată în Registrul
soiurilor ca responsabilă pentru menţinerea unui soi cu
caracteristicile avute la data înscrierii în Registrul soiurilor.
Menţinătorul
poate fi amelioratorul soiului sau persoana căreia amelioratorul i-a
transferat acest drept printr-o tranzacţie legală.
7.Prelucrarea cuprinde cel puţin una dintre
următoarele operaţiuni: condiţionarea, incluzând:
precurăţarea, uscarea, curăţarea, sortarea, fasonarea,
tratarea, după caz; formarea loturilor; ambalarea şi etichetarea,
precum şi operaţiuni auxiliare ca: depozitarea, păstrarea
şi transportul seminţelor.
8.Comercializarea
înseamnă vânzarea, deţinerea în vederea vânzării, oferta pentru
vânzare şi orice cedare, furnizare sau transfer, în scopul unei
exploatări comerciale a seminţei la terţi, fie că este sau
nu este remunerată.
Nu
fac obiectul comercializării:
a)livrarea de seminţe la organismele oficiale de
testare şi inspecţie;
b)furnizarea de seminţe la prestatorii de servicii
în vederea transformării sau condiţionării, atât timp cât
prestatorul de servicii nu obţine un drept asupra seminţei furnizate
astfel;
c)furnizarea de seminţe brute, sub anumite
condiţii, la prestatorii de servicii, în vederea producerii unor materii
prime agricole destinate pentru scopuri industriale, sau de seminţe
înmulţite pentru acest scop (procesare), atât timp cât prestatorul de
servicii nu obţine un drept nici asupra seminţei furnizate, nici
asupra produsului recoltei.
9.Categoriile
de seminţe din procesul de producere (multiplicare) sunt definite
după cum urmează:
a)sămânţa
amelioratorului înseamnă sămânţa:
-
produsă de către sau sub directa responsabilitate a amelioratorului
ori a menţinătorului, folosind selecţia conservativă sau
alte metode ştiinţifice specifice;
-
care este destinată producerii seminţelor de prebază;
-
care satisface cerinţele impuse de reglementările în vigoare privind
puritatea varietală pentru seminţele de prebază;
b)sămânţa
de prebază înseamnă sămânţa din toate verigile biologice
dintre sămânţa amelioratorului şi sămânţa de
bază, care:
-
a fost produsă de sau sub directa responsabilitate a
menţinătorului;
-
a fost produsă din sămânţa amelioratorului ori din
sămânţa de prebază;
-
este destinată producerii de sămânţă de prebază sau de
bază;
-
satisface cerinţele impuse de reglementările în vigoare specificate
pentru seminţele de prebază;
c)sămânţa
de bază înseamnă sămânţa:
-
produsă de către sau sub directa responsabilitate a
menţinătorului;
-
care a fost produsă din sămânţa de prebază;
-
care este destinată producerii de sămânţă certificată;
-
care satisface cerinţele impuse de reglementările în vigoare
specificate pentru seminţele de bază;
d)sămânţa
certificată înseamnă:
-
în cazul hibrizilor, sămânţa produsă în loturi de hibridare din
sămânţă de bază şi care este destinată producerii
de recoltă pentru consum uman, animal sau pentru industrializare;
-
în cazul soiurilor, sămânţa produsă direct din
sămânţă de bază pentru reînmulţiri sau pentru consum
şi care satisface cerinţele impuse de reglementările în vigoare
specificate pentru seminţele certificate;
-
la cererea autorului sau a menţinătorului poate fi obţinută
dintr-o sămânţă de prebază;
e)sămânţa
comercială înseamnă sămânţa care:
-
corespunde condiţiilor impuse de reglementările Uniunii Europene în
vigoare specificate pentru seminţele comerciale;
-
corespunde, în urma unui examen, condiţiilor de valoare culturală
prevăzute în normele în vigoare;
f)sămânţa
standard de legume înseamnă sămânţa care:
-
are suficientă identitate şi puritate varietală;
-
este destinată în principal producţiei de consum;
-
corespunde condiţiilor din normele în vigoare;
-
este verificată în postcontrol oficial şi corespunde din punct de
vedere al identităţii şi purităţii varietale;
g)material
standard de viţă-de-vie înseamnă materialul vegetativ care:
-
posedă identitate şi puritate varietală;
-
este destinat pentru producerea de plante tinere de viţă-de-vie sau
părţi de plantă ori pentru producţia de struguri;
-
corespunde condiţiilor din normele în vigoare;
-
în urma examinării oficiale se constată că îndeplineşte
condiţiile de mai sus.
10.Înregistrarea operatorilor economici înseamnă
operaţiunea de admitere a unei activităţi pe care un operator
economic, persoană fizică sau juridică, doreşte să o
efectueze în cadrul obiectului său de activitate, dacă sunt
îndeplinite condiţiile tehnice şi organizatorice preliminare
desfăşurării respectivei activităţi.
11.Contractul de multiplicare înseamnă contractul de
prestare de servicii care prevede condiţiile tehnice şi financiare de
realizare a producţiei de seminţe multiplicate, încheiat, în
condiţiile legii, între proprietarul seminţelor destinate
multiplicării sau reprezentantul acestuia şi un agricultor
multiplicator.
12.Declaraţia de multiplicare înseamnă cererea
persoanelor fizice sau juridice înregistrate pentru producerea de seminţe,
adresată autorităţii de certificare, în vederea admiterii
culturii semincere, destinată multiplicării, pentru inspecţia în
câmp.
13.Supravegherea oficială înseamnă procedura
prin care autoritatea competentă urmăreşte şi verifică
activitatea specifică a unei persoane fizice sau juridice autorizate de
autoritatea respectivă să desfăşoare o anumită
activitate în numele său.
14.Monitorizarea oficială înseamnă procedura
prin care autoritatea competentă, prin inspectorii oficiali,
urmăreşte sistematic procesul de implementare şi respectare a
legislaţiei în vigoare, pe parcursul activităţii de producere,
prelucrare şi/sau comercializare a seminţelor şi a materialului
săditor, înregistrează şi comunică rezultatele către
entităţile direct implicate, în scopul îmbunătăţirii
permanente a calităţii serviciului prestat.
15.Catalogul
oficial înseamnă Catalogul oficial al soiurilor de plante de cultură
din România.
*)
Republicată în temeiul art. III din Legea nr. 212/2010 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea,
controk şi certificarea calităţii, comercializarea
seminţelor şi a materialului săditor, precum şi
înregistrarea soiurilor de plante, publicată în Monitorul Oficial al
Românie Partea I, nr. 790 din 25 noiembrie 2010, dându-se textelor o nouă
numerotare.
**)
Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea,
controlul şi certificarea calităţii, comercializarea
seminţelor şi a materialului săditor, precum ş testarea
şi înregistrarea soiurilor de plante a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 23 mai 2002.
Publicat în
Monitorul Oficial cu numărul 7 din data de 4 ianuarie 2011